اجراي نمايش «آنا کارنينا» نوشته محمد چرمشير که قرار بود بهمن امسال با کارگرداني هما روستا روي صحنه برود به تعويق افتاد. اين نمايش که پيش از اين قرار بود 25 بهمن در تماشاخانه ايرانشهر روي صحنه برود، با توافق مديريت اين مجموعه، اجرايش به زمان ديگري موکول شد.روابط عمومي نمايش «آنا کارنينا»، دليل اين امر را طولاني شدن مراحل تمرين و آمادهسازي اجرا اعلام کرد که به همين دليل به صحنه رفتن آن را در زمان مورد نظر نشدني کرده است.پيش از اين «آنا کارنينا» با حضور بازيگراني چون حسن معجوني، ترانه عليدوستي، رضا بهبودي، اشکان خطيبي، نگار عابدي، هومن کيايي، شبنم فرشادجو، ستاره پسياني، ندا جبرائيلي و محمد چرمشير با هدف کمک به زلزلهزدگان آذربايجان در فرهنگسراي انديشه نمايشنامهخواني و با استقبال بسياري از سوي مخاطبان روبرو شد.
۲۶ سال پس از درگذشت «آندرى تاركوفسكى»
يكشنبه بيست وششمين سالروز درگذشت «آندرى تاركوفسكى»، كارگردان افسانه اى سينماى روسيه است. به گزارش ايسنا، «آندرى آرسينوچ تاركوفسكى» متولد چهارم آوريل ،۱۹۳۲ يكى از ۱۰۰ كارگردان بزرگ تاريخ سينما است كه در عرصه فيلم نامه نويسى و اپرا نيز فعال بود. «اينگمار برگمن»، كارگردان نامى سوئد زمانى در توصيف تاركوفسكى گفت: «او براى من بزرگ ترين كارگردان سينماست كه زبان جديدى اختراع كرد و به ماهيت فيلم وفادار است.» تاركوفسكى به غير از دو فيلم آخرش، تمامى آثارش را در روسيه ساخت كه اكثرا مضامين متافيزيك و در رابطه با مسيحيت هستند. او از پدرى شاعر و مترجم متولد شد و پس از پايان دوران دبيرستان، دانشجوى رشته فيلم سازى شد. او نخستين فيلم بلندش را در سال ۱۹۶۲ باعنوان «كودكى ايوان» ساخت. «تاركوفسكى» با اين فيلم به شهرت جهانى رسيد و پانزده جايزه از جمله شير طلاى «ونيز» را كسب كرد. در سال ،۱۹۶۵ او با ساخت فيلم «زندگى آندرى روبلف» كه درباره ى نقاش بزرگ قرن پانزدهم روسيه بود، موفقيت هايش را ادامه داد، هرچند مقامات شوروى سابق حساسيت هايى را نسبت به آن نشان دادند. با اين وجود «تاركوفسكى» توانست با اين فيلم، جايزه فدراسيون بين المللى منتقدين فيلم را در سال ۱۹۶۹ از جشنواره كن كسب كند. در سال ۱۹۷۲ تاركوفسكى ساخت فيلم جديدش با نام «سولاريس» را به پايان رساند. اين فيلم كه اثرى اقتباسى از يك رمان بود، در سال ۱۹۶۸ به جشنواره كن راه يافت و توانست جايزه بزرگ هيأت داوران و جايزه فيپرشى را به خود اختصاص دهد. تاركوفسكى در سال ۱۹۷۴ فيلم «آينه» را كه شرح حال خودش از دوران كودكى و تجسم برخى سروده هاى پدرش بود ساخت كه بازهم با مخالفت هاى مقامات شوروى سابق همراه شد. وى در سال ۱۹۷۶ نمايش نامه «هملت» را در مسكو كارگردانى كرد و پس از آن آماده ى ساخت فيلم «استاكر» شد كه آخرين فيلمى بود كه او در داخل شوروى كارگردانى مى كرد. ساخت اين فيلم به علت حمله قلبى تاركوفسكى تا سال ۱۹۷۹ انجام نشد. پس از ارايه ى اين فيلم به جشنواره كن، «تاركوفسكى» جايزه بهترين فيلم معنوى را از اين رويداد سينمايى كسب كرد. تاركوفسكى در سفرى كه در سال ۱۹۷۹ به ايتاليا داشت، مستند «سفر در زمان» را ساخت و در سفر بعدى اش كه سال بعد به ايتاليا داشت، نگارش فيلم نامه «نوستالژيا» را به پايان رساند و با وجود برخى مشكلات مالى، ساخت اين فيلم را در سال ۱۹۸۳ به پايان رساند و در جشنواره كن توانست جايزه بزرگ هيأت داوران، جايزه فيپرشى و جايزه بهترين فيلم معنوى را به دست آورد تا افتخارات سينمايى خود را كامل كند. پس از آنكه مقامات شوروى سابق مانع از آن شدند كه نخل طلاى كن در آن سال به «نوستالژيا» برسد، تاركوفسكى مصمم شد كه ديگر در شوروى فيلم نسازد. وى در سال ۱۹۸۵ با وجود ابتلا به سرطان، ساخت فيلم جديدش با نام «ايثار» را در سوئد به پايان رساند و در حضورى دوباره در جشنواره ى كن، جايزه بهترين فيلم معنوى و جايزه فدراسيون بين المللى منتقدين فيلم را كسب كرد. اما تاركوفسكى به علت بيمارى قادر به حضور در مراسم اعطاى جوايز نبود. آندرى تاركوفسكى روز بيست وهشتم دسامبر ۱۹۸۶ در سن ۵۴ سالگى در پاريس درگذشت و روز سوم ژانويه ۱۹۸۷ در آرامگاهى در پاريس به خاك سپرده شد. وى اگرچه تنها هفت فيلم بلند ساخت، اما كارنامه سينمايى اش سرشار از جوايز و افتخارات سينمايى است كه كسب ۹ جايزه از جشنواره كن، جايزه بافتا بهترين فيلم خارجى (ايثار- ۱۹۸۸) و شير طلاى ونيز تنها بخشى از كارنامه اوست.