ترويج كتابخواني از زبان نويسنده قصه‌هاي‌مجيد

هوشنگ مرادي كرماني:

به عنوان يك نويسنده هرگز خود را نمي بخشم، اگر ...

رويا ميرغياثي/ تهران امروز: نشست بررسي نيازهاي اجتماعي كودكان و نوجوانان با حضور هوشنگ مرادي كرماني نويسنده پيش كسوت ادبیات كودك و نوجوان و دكتر ليلا مكتبي‌فرد در كتابخانه مرجع كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد. در ابتداي اين نشست، لیلا مکتبی‌فرد، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، غیبت طبقه‌ متوسط شهری در کتاب‌های کودکان و نوجوانان را از مهمترین مشکلات این آثار برشمرد. وی افزود: بخش عمده‌ای از جامعه‌ ما را طبقه‌ متوسط شهری تشکیل می‌دهد که در مجتمع‌های مسکونی امروزی زندگی می‌کنند، والدین آن‌ها تحصیل کرده‌اند و از فضاهای مدرن شهری بهره می‌گیرند، امّا کتابی برای این بچه‌ها منتشر نمی‌شود که آن‌ها خودشان را در آن ببینند و با شخصیت‌ها‌ی آن احساس همذات‌پنداری داشته باشند.

در ادامه‌ این نشست، هوشنگ مرادی کرمانی خاطرنشان کرد که من به عنوان یک نویسنده هرگز خود را نمی‌بخشم که با نوشته‌هایم بچه‌ها را غمگین کنم و در تمامی آثارم اگرچه شخصیت‌های آنها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، امّا به خوانندگان امید دادم و تلاش کردم آن‌ها را به سمت یأس و نامیدی سوق ندهم. وی در عین حال تأکید کرد که واقعیت‌های اجتماع هم باید به کودکان و نوجوانان منتقل شود. جهان امروز جهان فقر، بی‌عدالتی، مرگ و جنگ است و این به بچه‌ها آسیب وارد می‌کند، ولی ما نباید با آثارمان بچه‌ها را بترسانیم، چرا که با دلهره بزرگ می‌شوند و در آینده نمی‌توانند در مقابل هر عامل یا فاجعه‌ای مقاومت کنند. نویسنده‌ «قصه‌های مجید» معتقد است که جهان امروز مانند خانه‌ای بدون سقف می‌ماند که ما می‌خواهیم درهای آن را ببندیم و از هر نفوذی جلوگیری کنیم. درحالی‌که بچه‌ها با دارا بودن امکانات نوین رسانه‌ای تمامی خبرها و اتفاقات خوب و بد دنیا را می‌بینند و ما متأسفانه در عرصه‌ ادبیات تألیفی دنیای قشنگ و شیرین را از آن‌ها می‌گیریم و به آن‌ها تلخی هدیه می‌کنیم.

مرادی کرمانی تصریح کرد: عرصه‌ تألیف ادبیات کودک و نوجوان به این دلیل که بچه‌ها خودشان را در این آثار نمی‌بینند عرصه‌ای فقیر است و دنیای این کتاب‌ها با آن‌چه که آن‌ها در تلویزیون، ماهواره و دیگر رسانه‌ها می‌بینند متفاوت است. ما چه بخواهیم چه نخواهیم این رسانه‌ها، خود را به محیط خانواده تحمیل کرده‌اند و به‌نظر من تقابل آن‌ها با آثار تألیفی ما باعث رویگردانی بچه‌ها از ادبیات و سینما می‌شود و آن‌ها بیشتر به سوی آثار ترجمه‌ای می‌روند.

مرادي كرماني با ذکر مثالی از حضورش در یکی از مدارس شاهد گفت: در این مدرسه فرزندان شهدا انشاهای خود را خطاب به پدران شهید خود قرائت کردند و من به شدت تحت‌تأثیر آن قرار گرفتم، اما به نظر من باید به این بچه ها روحیه هم بدهیم چرا که این نسل، آینده کشور را در دست خواهد گرفت.

صحبت‌های این نویسنده در بخش دیگری از این نشست به راه‌های ترویج کتابخوانی اختصاص یافت و او با اشاره به تجربه‌‌ حضورش در مدارس ترکیه و انتشار آثارش در این کشور بر نقش آموزش و پرورش برای گسترش این امر مهم تأکید کرد.